Maco

Maco Customs Service: brokerage, software & consultancy

TIR- en ATA-Carnets

Printvriendelijke versie

U heeft vast wel eens achter een vrachtauto gereden waarop een bordje 'TIR' bevestigd was. Die auto had waarschijnlijk een buitenlands kenteken uit een ver land. TIR staat voor Transport International Routiers. De goederen in die vrachtauto zijn douanegoederen en ze zijn gedekt door en worden begeleid door een TIR-Carnet. Een TIR-Carnet is een ouderwetse set douanedocumenten met diverse doorslagvellen. Net als bij een Transitaangifte worden op het TIR-Carnet de goederen vermeld en van waar naar waar ze vervoerd worden. Bij het binnengaan en verlaten van een douanegebied wordt telkens een vel uit het carnet gehaald. De douane in dat land of gebied houdt aan de hand van het binnenkomende exemplaar bij of dit document ook gezuiverd wordt door het uitgaande document.

In de praktijk ziet dat er zo uit.  Stel dat er douanegoederen moeten worden vervoerd van Antwerpen naar Moskou. Hiervoor kan geen Transit aangifte worden gemaakt, want het Transit systeem is niet van toepassing in Wit-Rusland en Rusland. Er kan nu bij de douane in Antwerpen door de chauffeur een TIR-Carnet worden geopend. Hierin bevinden zich drie sets exemplaren telkens voor vertrek en aankomst in een douanegebied. Bij vertrek in Antwerpen wordt het eerste exemplaar door de douane achtergehouden. De overige exemplaren in het carnet begeleiden de goederen. Aan de Pools-Wit-Russische grens wordt het douanegebied van de Europese Unie verlaten en neemt de Poolse douane aldaar het aankomstexemplaar in. Dit exemplaar wordt per post teruggestuurd naar het kantoor van vertrek, zijnde Antwerpen. In Antwerpen wordt hiermee het vertrekexemplaar gezuiverd, waardoor vast staat dat de goederen op reglementaire wijze het gebied van de Europese Unie hebben verlaten.

Aan de Wit-Russische grens vindt een vergelijkbare procedure plaats. De Wit-Russische douane neemt een vertrekexemplaar in en wacht tot het aankomstexemplaar door de douane van de Wit-Russisch - Russische grens toegestuurd wordt. In Rusland vindt eveneens dezelfde procedure plaats. In Moskou wordt het TIR-Carnet zoals beoogd, beëindigd met een Russische invoeraangifte.

De titularis van een TIR-Carnet is de chauffeur c.q. de transportonderneming van de chauffeur. Een douane-expediteur speelt hierbij geen rol, behalve wellicht dat hij het TIR-Carnet typt. (Dit moet nog met een ouderwetse typmachine met doorslagvellen.) De aansprakelijke partij is de IRU, de International Road Transport Union. Inmiddels worden er vorderingen gemaakt om ook TIR-Carnets op een zelfde wijze te automatiseren als NCTS. Maar vanwege het grote aantal deelnemende landen in Europa en Azië is dit geen eenvoudige opgave. In de EU is de handelwijze in het algemeen zo, dat het transport van Antwerpen naar de Poolse grens gedekt zou worden door een Transitaangifte en dat vervolgens een TIR-Carnet wordt geopend in Wit-Rusland.

ATA-Carnet

Voor tenstoonstellings- en demonstratiegoederen die naar verschillende plaatsen buiten de EU gaan, kan bij de Kamer van Koophandel een ATA Carnet worden aangevraagd. In grote lijnen werkt een ATA-Carnet op dezelfde wijze als een TIR-Carnet. Een carnet is niet meer nodig binnen de EU. Een carnet kan worden afgegeven voor beroepsmateriaal, tentoonstellingsmateriaal, handelsmonsters etc. Klik hier voor verdere informatie van de Kamer van Koophandel over ATA-carnets.

Onafhankelijkheid Maco

Als onafhankelijke en zelfstandige douanedienstverlener, kan Maco neutraal voor alle opdrachtgevers ...

» Lees verder

Actieve Veredeling veranderingen DWU / UCC

De belangrijkste wijzigingen op het gebied van Actieve Veredeling als gevolg van het nieuwe DWU.<...

» Lees verder