Maco

Maco Customs Service: brokerage, software & consultancy

Aangifteprocedure Antwerpen

De aangifte ten invoer verloopt hetzelfde in Antwerpen als in de rest van België. Maar hoe een container de haven in- en uitgaan, gaat op een bijzondere wijze. Maco legt uit hoe het werkt in de haven. Stel uw vraag aan Maco als u meer wilt weten.

Invoer in Antwerpen.

Hoe werkt het?
Printvriendelijke versie

Veiligheid

Tegenwoordig weet de douane al heel veel over de goederen op een schip, zelfs voordat het schip de haven binnenvaart. Dat heet pre-arrival informatie.  In samenwerking met andere havens in bij voorbeeld China , moeten goederen die daar geladen worden in een schip dat bestemd is voor Antwerpen, vooraf al gemeld worden bij de douane.  Aan de hand van enkele summiere gegevens bepaalt de Belgische douane dan of de goederen daadwerkelijk geladen mogen worden in dat schip.  Het kan zijn dat Nederland bij voorbeeld geen radioactieve goederen wil ontvangen, of andere goederen die verdacht zijn.  U kunt dit vergelijken met passagiervervoer in de luchtvaart.  Van passagiers die naar de Verenigde Staten vliegen, worden vóór het vertrek de gegevens naar de VS doorgeseind.  De immigratiedienst in de VS bepaalt dan of u aan boord van het vliegtuig mag gaan.  Ongewenste personen wil de VS zo veel mogelijk weren.

De hiervoor beschreven procedures worden vooral gebruikt voor de veiligheidscontrole.  De douane geeft dan ook al vooraf aan de rederij door welke containers ze door de scan wil laten controleren.  En als daar gekke dingen in geconstateerd worden, kan ze de container ook volledig laten uitpakken om alles grondig te onderzoeken.

Fiscaliteit

Als een schip met containers de haven van Antwerpen binnenvaart, worden de geladen goederen opeens douanegoederen.  Ze staan onder controle van de douane, tot ze zijn ingeklaard, of een nadere bestemming hebben gekregen.  De rederij moet alle goederen melden aan de douane met een Generale Verklaring, dit is een elektronisch manifest waarop alle containers c.q. goederen vermeld staan.  De douaneverantwoording voor de containers wordt vervolgens overgenomen door de terminal die de containers uit het schip haalt.  De goederen kunnen vervolgens ten invoer aangegeven worden, of ze kunnen worden doorgevoerd naar een andere plaats onder douanetoezicht.  De douane controleert nu vooral op fiscale maatregelen, en op niet fiscale regelingen, zoals gezondheid, namaak etc.

Ophalen container

Als de zending douanetechnisch is afgehandeld en er is toestemming gegeven door de douane dat de container mag worden vervoerd, dan moet er ook nog aan andere voorwaarden worden voldaan voordat de terminal de container mag laten gaan. Er moeten namelijk nog een aantal zaken met de scheepvaartmaatschappij worden geregeld. Indien van toepassing moet er een originele Bill of Lading worden ingediend en moeten er de nodige kosten worden voldaan zoals daar zijn:

  • THC-kosten (Terminal Handling Charges) voor het van het schip halen van de container.
  • Veiligheidstoeslagen.
  • Administratiekosten.
  • Zeevracht (indien van toepassing).

Zodra dit allemaal gebeurd is dan geeft de rederij een ‘Laat Volgen' of ‘Release Order' af waarmee de chauffeur de container kan gaan afhalen. Sommige rederijen stellen de container elektronisch vrij op de terminal.

Opslagdocument

Het opslagdocument wordt aangemaakt bij aankomst van de goederen op de terminal en kan worden gebruikt voor overvoer binnen de haven.

Uw import administratie

Als importeur moet u een zorgvuldige administratie voeren.

» Lees verder

Onafhankelijkheid Maco

Als onafhankelijke en zelfstandige douanedienstverlener, kan Maco neutraal voor alle opdrachtgevers ...

» Lees verder